De äldre segelbåtarna är tillverkade av betydligt sämre material än de nyare båtarna. Idag är PVC det material som används mest tillsammans med Honey Comb som är ett lätt material med luftfyllda celler. Oftast använder man det tillsammans med kolfiber som ger mer stabilitet i både båtar och byggnader.
Se upp för äldre båtar
Plastbåtarna förr i tiden hade en sämre konstruktion än dagens. Dels hade man mindre kunskap om materialet och dels hade man inte den tekniken vi har idag. Detta betyder att båtar som är 30-50 år gamla bör renoveras eller byggas om samt besiktigas då de kan vara en större fara på sjön.
Komposit
Idag talar vi inte om plastbåtar utan om kompositbåtar. Kompositbåtarna är sammanfogade av olika material och sammanhålls av matris som är ett slags lim. Ju starkare båt och material den har desto stabilare blir den. Ofta stoppar man med ytterligare distansmaterial som ska hålla ihop det ännu bättre. Matriserna, d.v.s. limmet som används är ofta av polyester, vinylester eller epoxi. Det sistnämnda används inte sällan med kolfiber men man ska veta att epoxi är mycket dyrt. Polyester och vinylester används ofta som en blandning för styvare effekt.
Ballast
Man hör ofta om att båtens köl är av ballast. Men vad är det? Ballast är egentligen inget direkt material utan beskrivs som en extravikt för att stabilisera båten ytterligare. När man stoppar ballast i kölen blir den tyngre och gör att båten inte kränger eller välter lika lätt. Ballast kan vara av bly eller sten, sand eller järn. Man lägger ut tyngder tillfälligt eller permanent för att väga upp platser på fartyget eller båten som är särskilt utsatta. Det kan röra sig om tomma områden i båten som behöver nyttolast eller områden där båtens vikt är som mest avgörande för hur den går på vattnet. Kölbåtar är oftast uppbyggda med köl av ballast.