Beträffande hur båten är byggd eller vilka segelsätt som ska tillämpas, används olika segel och monteringar av segel. Masten är också av stor betydelse för hur seglen ska sitta.
Skotade segel
För det första ska vi förklara hur man skotar ett segel för dem som inte vet det. Hur ett segel är skotat avgör hur snabbt båten går samt hur vinden påverkar seglen. Begreppet avslöjar hur hårt eller löst de är fastsatta samt i vilken position. Om ett segel är löst skotat innebär det att det sitter lösare och är det hårt skotat så har det hårdare tyglar helt enkelt. Seglen kan också skotas i t. ex. 45 grader eller 90 grader, vilket avslöjar hur de sitter i förhållande till båten.
Storsegel och försegel
Storseglet är segelbåtens huvudsegel som fästs bakom masten och ovanför båtens bom. Förseglet som är till för att hjälpa till, är istället fäst i förstaget framför masten. Storsegel krävs till i stort sett alla båtar och man kan sedan välja de olika förseglen som finns.
Spinnaker och gennaker
Båda seglen är hjälpsegel vid vissa bog. Vid läns används vanligtvis en spinnaker och vid slör brukar man ha en gennaker. En gennaker är lite enklare att sätta dit eftersom det inte kräver en bom. Det är en blandning av en genua och en spinnaker och många föredra faktiskt gennakern framför alla undanvindssegel. En spinnaker är symmetrisk och en gennaker är det inte. Skärningarna är alltså olika och spinnakern anses vara mer stabil än gennakern.
Genuan
Ett annat försegel är genuan som är en svensk uppfinning. Genuans yta är mycket stor och används främst till kappsegling. Det är nämligen designat för att ge särskilt mycket fart. Eftersom genuan är större, passar den bättre i svagare vindar för att få upp farten mer. Ju större ett försegel är, desto bättre fungerar det i svag vind och ju mindre de är desto bättre lämpar de sig i starka vindar.